Koken met peuters 6: koekjes verven

Het is zowaar herfstweer in de herfst. De seizoenen kloppen weer.
Ik krijg spontaan zin om herfstige dingen te koken: koekjes bakken en decoreren, stoofpotten en stamppotten maken.

Het is koekjesbakken en koekjes verven geworden.
Ik heb een engels citroen-koekjes-recept uitgeprobeerd, uit het kookboek van the great british bake off. de smaak is geweldig. ze smaken naar die engels koekjes die ik vroeger altijd bij de Marks and Spencers kocht.
Helaas vond ik het deeg achteraf niet zo goed geschikt om vormpjes mee uit te steken.
En toen dacht ik op eens aan de Coraline Button Cookies die Applepiepieces tijden geleden een keer op haar blog had geplaatst.

Dus hebben kleine drop en ik mooie balletjes van het deeg gemaakt.
Die balletjes hebben we plat gedrukt met een frisdrankflesdop.
En met dunne rietjes hebben we de gaatjes erin gemaakt.
Uiteraard is er ondertussen wel wat deeg in dat kleine mondje van hem verdwenen, maar lang niet zoveel als de vorige keer. Hij heeft vooral heel leuk zitten kleien, snijden en freubelen met het deeg, de dop en de rietjes.

Het bakresultaat zag er goed uit.
En nu nog decoreren…..

De kleine drop heeft na het bakken de koekjes geverft met zelfgemaakte eetbare eierverf.
Hij begreep goed dat de koekjes daarna eerst nog even de oven in moesten voordat ie ze kon eten. Zowaar…
Een groot succes, want hij vond het geweldig om de koekjes in te kwasten.
en vlak daarna kon hij zelf meteen het resultaat proberen. Want na 5 minuten oventijd en flink blazen waren ze echt klaar.

Ik heb zelf voor het eerst een aantal koekjes met icing geglazuurd.
Ik ben het type dat altijd achteraf pas de gebruiksaanwijzing pakt…
Zo ook met glazuren. Ik ben eerst aan gaan rommelen, met uitgelopen glazuur als resultaat. Inmiddels weet ik dat je eerst een lijntje moet maken en daarna binnen de lijntjes moet kleuren. Volgende keer beter🙂

Ik heb er in ieder geval zelf maar weer knoopgaatjes op moeten tekenen, want die waren prachtig dicht geglazuurd.

Tips voor als je zelf met eierverf aan de slag gaat gaat doen:
– Bak je koekjes iets korter dan je normaal zou doen, aangezien ze daarna nog een keer de oven in gaan.
– Laat de koekjes tijdens verven niet te nat en zompig worden.

Recept eierverf per kleur:
– 1 eierdooier/ eigeel
– 2 eetlepel poedersuiker (gezeefd)
– Voedingskleurstof

Zeef de poedersuiker. De klontjes zijn later lastig om weg te krijgen.
Roer alles door elkaar. Hoe meer suiker, hoe dikker de verf en hoe gedetailleerder je kan schilderen, maar verwacht geen kunst.
Beschilder de koekjes.
Doe de koekjes zo’n 5 minuten in een voorverwarmde oven op 180 graden, tot de verf droog is.

N.B.  Volgens mij is de amerikaanse Tempera een soort  (niet-eetbare) eierverf. Maar in engeland zag ik tempera staan, maar dat was volgens mij gewoon plakaat verf. Kan iemand daar meer over vertellen?

Leave a Reply

