Appeljam

De Jumbo heeft op dit moment vers-voordeelweken.
Heerlijk om grote hoeveelheden groentenen fruit te kopen. Maar wat die je er vervolgens mee? Vooral als je appels voor een weeshuis hebt gekocht.

Ik sta wel open voor experimenten, dus het is appeljam geworden. Ik vind jam lekker, ik heb al eens eerder jam gemaakt dus dat moet lukken.
Weet iemand eigenlijk waarom je alleen appelstroop in de winkels ziet?
De uiteindelijke appeljam is namelijk heel erg lekker. Het smaakt naar appelflappen🙂

Tips voor als je het zelf gaat doen:
– doe het kaneelstokje in het potje tijdens het afvullen. Dat maakt het nog mooier om cadeau te geven.

Recept:
– 500 gram geleisuiker met verhouding 2:1 (fruit:suiker).
– 1 kilo (en een beetje) geschilde appels en in stukjes gesneden
– 2 kaneelstokjes
– sap van een halve citroen.
– 4 a 5 jampotjes

Bereiding:
– Steriliseer de jampotjes.
Ik heb de deksels in een pan met water gekookt, maar de potjes pasten daar niet in. Dus heb ik de oude baby-flessensterilisator van kleine drop gepakt en in de magnetron gezet. Daar passen met gemak 5 potten in. Multi inzetbaar zo’n magnetron sterilisator.
– Doe alle ingredienten in een pan en zet het op een middelhoog vuur. Nadat het kookt, moet je het 10 minuutjes door laten koken.
– Eventueel met de pureestamper het fruit op de gewenste grootte stampen.
– Daarna met de hete brij de potjes afvullen. Meteen dichtdoen en ondersteboven zetten zodat de potjes vacuum zuigen.

4 responses to “Appeljam

  1. O super! Lijkt me erg lekker die appeljam! Dank je wel voor je reactie op mijn blog (frogbites) maar ik denk ik laat je even weten dat die niet meer wordt onderhouden. Ik heb een engelstalig blog waar ik heel actief mee ben. Werd gewoon teveel!🙂

Leave a Reply

