Koken met Peuters 7: appelchips/ Apple crisps

NL: Zoals ik laatst al schreef had ik veelste veel appels gekocht.
Een vriendin kwam met het idee van appelchips.
Kleine drop had het meteen over appelkoekjes ie foto’s op internet zag, terwijl ik naar een goed recept aan het kijken was, dus ja, dan ga je ze ook samen maken🙂

Daar komt bij dat ik de appelchips uit de winkel duur vind. Dus het leek me de moeite waard om het een keer te proberen. Voor een fractie van de kosten kun je het zelf maken, je hebt alleen wel geduld nodig, want ze moeten zo’n 2 uur de oven in.

EN: Last week I bought too many apples.
A friend of mine suggested apple crisps. The moment my toddler saw pictures on the internet, he was talking about apple cookies. So it was definitely
time to make apple crisps.
Apple crisps are expensive to buy, but very easy and cheap to make. 

You can find the rest of the recipe at the bottom.

Het recept:
– 2 zoete appels, ongeschild
– mandoline
– kaneel
– Bakpapier
– voorverwarmde oven 100 graden
–  en veel geduld

Bereiding:
Zoals je inmiddels waarschijnlijk begrijpt houdt mijn peuter erg van appel, heb ik hem eerst een appel laten eten voordat we met de appelchips aan de slag gingen.
Op veilige hoogte heb ik twee appels door de mandoline gehaald. Je kan natuurlijk ook zelf met een mes hele dunne plakjes snijden.
Vervolgens hebben we ze samen de appelschijfjes 2 bakplaten gelegd. Die kleine had het de hele tijd over appelbloemen: aangezien ik het klokhuis erin had laten zitten, krijg je prachtige sterren.
Kleine drop mocht vervolgens de kaneel via het zeefje over de appel verdelen. Hierdoor werd de kaneel wat gelijkmatiger verdeeld, dan als ie het direct op de appel had mogen strooien.
En dan mogen de bakplaten ongeveer 2 uur de oven in. Bij hele dunne schijfjes iets korter, bij dikkere schijfjes iets langer.
Na een uurtje moet je de appeltjes wel even draaien. Behalve dat ze dan mooier drogen aan beide kanten, zorgt het ook dat de schijfjes niet aan het bakpapier blijven plakken.

Kleine drop en ik zijn ondertussen bezig geweest met het kleuren van papieren zakjes om deze later cadeau te geven.

Na 2 uur volledig af laten koelen en in een luchtdicht bakje bewaren of in cadeauzakjes doen.

Tips voor als je het zelf gaat doen:
– Gebruik een mandoline om mooie dunne plakjes te krijgen.
– vergis je niet in de temperatuur , zoals ik deed. Ik had mijn oven op 220 graden Celcius ingesteld. Maar het recept had het over 220 fahrenheid. Oeps. Toen konden we overnieuw beginnen🙂
– Als je het cadeaugeeft: pak het pas in op de dag dat je het nodig hebt, of pak het luchtdicht in. Blootgesteld aan de buitenlucht verliest de appelchips na een dag zn knappigerheid.

P.P.S. Voor als je dit leuk vindt: like de facebookpagina van missgefreubel om iedere keer meteen op facebook te lezen dat er nieuwe posts zijn.

EN: the recipe
– 2 sweet apples, not peeled
– mandolin or a sharp knife
– Cinnamon
– baking sheet
– preheated oven 100 degrees Celsius
and loads of patience.

Preparation:
I cut the apples in very thin slices, far out of reach of my toddler.
If you leave the center of the apple in, you get these cute stars in the middle.

My toddler helped me by arranging the apple slices in the baking tray and by sprinkling cinnamon over the apple.

Let it dry in the oven for approximately 2 hours. (depending on the thickness of the slices). Turn the slices after 1 hour.
Meanwhile my toddler coloured the paper bags🙂

Make sure, you store in an airtight container or bag. Otherwise it will lose its crispiness within a few hours.

If you like this, you can like my facebook page, to get an update when there are new posts.

Visit thecsiproject.com

6 responses to “Koken met Peuters 7: appelchips/ Apple crisps

  1. Hi!
    Thanks for this great idea😉 I found your blog through the zelfgemaakt one. Sorry I’m commenting in English – my Dutch is terrible, I am an Australian living in Belgium, and I’m really happy to have found your blog🙂
    I made the apple chips today with my kids – they were so delicious! I think I overcooked them a bit, but they were super crunchy and tasty anyway. I’m going to link my blog to yours when I do my post about the chips.
    Thank you! 🙂 Rhi

  2. Wat een onwijs leuk idee en top dat jij het recept hebt gevonden! mijn dreumes vindt die appeltjes zo heel lekker, maar wil absoluut geen gewone appel eten! Wat ook leuk is… samen appelflappen bakken!

Leave a Reply

