Zelf brood bakken/ baking bread

Gisteren heb ik zelf brood gebakken, zonder broodbakmachine. Voor sommige mensen misschien wel een ontdekking, want broodbakken zonder broodmachine is ook mogelijk.

Yesterday I baked bread without a bread-baking-machine.
I never even had a bread machine, and it is 10 years since I made bread.

Nu heb ik nooit een broodbakmachine gehad, en het is al zo’n 10 jaar geleden dat ik voor het laatst zelf brood heb gebakken. … Ik had altijd in mijn hoofd dat het veel werk was zonder broodmachine.
Door de Great British Bake Off wilde ik het toch weer een keer zelf proberen, want het leek me toch niet zo moeilijk.

Mijn brood zal niet door een jury met Paul Hollywood komen, want ik heb gewoon een kant-en-klare broodmix gekocht. Dat maakt het broodbakken nog makkelijker, maar voor een eerste poging leek me dat wel geoorloofd.
Het kost inderdaad tijd, want ik heb het brood in totaal 3 uur laten rijzen. Maar het is niet moeilijk.

Ik heb bij het kijken naar de Great British Bake Off twee grote ontdekkingen gedaan over broodbakken. Ik weet niet of deze tips geholpen hebben,  dat het brood zo lekker is geworden, maar ik geloof het graag.
Die tips wil ik jullie niet onthouden. Maar misschien is dit normaal bij broodbakken.

1. Twee keer kneden.
Na 10 minuten het deeg goed gekneed te hebben, laat het deeg eerst 2 uur rijzen, en kneed daarna de luchtbellen zachtjes nog een keer en laat het daarna nog een keer een uur rijzen.
2. Stoom in de oven creëren.
Doe een braadslee van tevoren in de oven. Als je dan het deeg in de oven doet, doe dan meteen daarn een kopje water in de braadslee zodat stoom ontstaat. Dit zou een mooiere korst garanderen.

Heb je nog andere tips. Want ik ga in ieder geval wel vaker broodbakken. Super.

Baking Bread
Yesterday I baked bread without a bread-baking-machine.
I never even had a bread machine, and it is 10 years since I made bread.
But after watching the Great British Bake Off I decided to try again.
My bread will not pass a Paul Hollywood jury, because I bought ready-to-make-flour.
This made the process easier, but for a first attempt I think it was okay.
Bread making is not difficult, but it takes time: rising takes three hours.

I had two revelations while watching the Great British Bake Off. I’m not sure if the tips helped, but the bread was delicious, so I want to share these tips. And maybe this is common knowledge for bakers🙂

1. Knead two times
After the first time kneading, let it rise for two hours. After that knead again, but gently. And let it rise for another hour.
2. Create steam in your oven
When you put your dough in the oven, pour a small cup of water in a roasting pan to create steam. They say that this gives a beter crust.

Do you have other tips, because I want to make bread more often?

 

2 responses to “Zelf brood bakken/ baking bread

  1. en neem vooral vers meel, verse bloem!! Dit is heel belangrijk voor luchtig brood.
    Dus op naar de molen.

Leave a Reply

