Koekjes decoreren/ icing cookies

Gisteren ben ik met een vriendin naar een koekjes workshop geweest.
Het ging met name om het decoreren van koekjes met icing. In Nederland is dit nog niet zo bekend, maar in Engeland en Amerika is dit (uiteraard) al jaren heel normaal.
De workshop werd gegeven door de Koekenbakkers. Zij komt helemaal uit Noord Nederland, dus gelukkig werd de workshop een tikkie dichterbij gegeven bij Maak een Droomtaart.
En ik heb er een paar hele leuke tips aan overgehouden.

Yesterday a friend and I participated in a cookie workshop: icing cookies! In the Netherlands it is not so well known as in England or the United Stated. The workshop was given by  de Koekenbakkers. at  Maak een Droomtaart. I learned some pretty cool tips.

Wij waren de eerste om het nieuwe winkeltje van Maak een Droomtaart te bekijken. Volgende week, op 11 februari, gaat ze officieel open. Check it out, het is een schattig klein taartensupply winkeltje, met ook een hoop spulletjes voor koekjes.

De workshop was in een woord: geweldig.
Ik had wel eens met icing gewerkt en ik had wel eens cupcakes en koekjes gedecoreerd, maar ik heb hier zoveel van geleerd; ik heb meteen weer zin om aan de slag te gaan.
Als je de basis beginselen en de technieken een beetje weet (,lekkere koekjes en goeie icing,) is het icen niet eens zo heel moeilijk. Het is vooral een kwestie van oefenen.
De foto’s bij deze post zijn allemaal koekjes die ik bij de workshop het versierd. Stoer toch? Ik moet alleen nog een beetje oefenen🙂

Op het internet zijn een hoop goeie recepten voor koekjes en icing te vinden. Dus die ga ik hier niet opschrijven. Een leuk koekjesrecept vind je hier en een goed icingrecept vind je hier.
Ik wil wel graag mijn top 3 van de tips die ik gisteren heb geleerd in de workshop (en nog niet eerder ergens anders had gehoord):

1. Gebruik geen Wilton gel colour voor je koekjes-icing.
Deze blijkt glycerine te bevatten, en dat zorgt er voor dat je icing niet helemaal kei-hard wordt. Ideaal voor cupcakes, maar niet voor koekjes. En nu snap ik ook waarom mijn icing nooit helemaal goed hard werd….Ameri Colors is een goed alternatief.
2. Nederlandse suikerkoekjes zijn knapperiger dan Amerikaanse suikerkoekjes.
Deze laatste horen een beetje chewy en zoeter. Gebruik dus gewoon een Nederlands recept voor (zand)koekjes, als je niet de hele tijd het idee wilt hebben dat je koekjes oud zijn (doordat ze zacht zijn).
3. Icing kleurt op,
als je icing een dag van te voren maakt, zorgt dit er voor dat de meeste luchtbelletjes verdwijnen en dat de kleur intenser wordt.

 Elmo and cookie monster

EN:

Yesterday a friend and I participated in a cookie workshop: icing cookies! In the Netherlands it is not so well known as in England or the United Stated.
The workshop was given by  de Koekenbakkers. at  Maak een Droomtaart.
I learned some pretty cool tips.

The workshop was great.
When you understand the basic principles and techniques (good tasting cookies and good icing), the icing itself is not that difficult. You only need to practise.

The pictures are all of the cookies I decorated during the workshop. Pretty nice, huh? I need to practise:-)

On the internet you can find good recipes of icing(here) and cookie dough (in dutch here).
I want to share my top 3 of tips I learned at the workshop (and  did not here before somewhere else)

1. Do not use Wilton gel colour for icing your cookies.
Wilton contains glycerine, which makes that your icing will not dry rock hard. Ideal for cupcakes, but not for cookies. Ameri Colors is a good alternative.
2. Dutch sugar cookies are more crunchy than American sugar cookies.
American cookies are supposed to be chewy.
So, next time I will use a normal dutch recipe J
3. Icing will darken when you leave it to rest for a night.
Make your icing a day in advance. Not only will the airbubbles disappear, but the colour will intensify.

http://happywhimsicalhearts.blogspot.com/

One response to “Koekjes decoreren/ icing cookies

Leave a Reply

