Sterrekers salade/ cress salad

Ik vind het belangrijk dat mijn kleine drop weet waar dingen vandaan komen.
Niet alleen hoe eten wordt bereid, maar ook het proces daarvoor.

I find it important that my toddler knows where things come from.
Not only how the food is prepared but also how thing grow.


Zelfs nu vertel ik al op de kinderboerderij dat de kippen, de koeien en de varkens vervolgens als vlees en worst wordt gegeten. Ik ben geen idee of daarvan wat beklijft, maar ik denk net als bij voorlezen, dat je niet vroeggenoeg kan beginnen.
Ook met het bijbrengen van de groeicyclus van planten kun je wat mij betreft niet vroeg genoeg beginnen.

Wij wonen in een flat, dus een groententuintje in de tuin is onmogelijk. Ik ben vervolgens te lui om een volkstuintje te nemen, en daarom ben ik groot fan van tuinieren op de vierkante millimeter.  Voor mij betekent dat zoal: tomaten in grote potten op het balkon, kruiden in potjes in de vensterbank en sla in langwerpige bloembakken aan de balkonreiling.
Nu is het winter, maar ik kijk al uit naar de lente.

Maar zelfs in de winter kun je al leuke dingen doen, ook met peuters. Met bijvoorbeeld kiemzaden. De meest bekende en meest makkelijke is natuurlijk sterrekers/tuinkers.
Eerst heb ik de zaadjes een nacht in de ijskast gelegd, want dat bevordert het kiemproces.
Met die kleine drop heb ik twee bakjes. 1 met kleine zaadjes (sterrekers) en 1 met grote zaden (mungbonen oftewel tauge).
De sterrekers hebben we in een bakje watten gedaan en de mungbonen in een standaard kiemzadentorentje.
En dan komt het leukste: iedere dag water geven en kijken hoe ze gegroeid zijn.
Het bakje stekkekers was ideaal voor die kleine drop, want op het moment dat de zaadjes ontkiemen, grijpen ze zich vast in de watten en vallen ze niet (meer) uit het bakje op het moment dat de kleine peuter er iets te wild mee omgaat. Want hoe vaak je ook zegt tegen een peuter dat de plantjes moeten rusten en dat hij voorzichtig moet zijn; het blijft spannend.

En als ze dan groot genoeg zijn, heeft de kleine drop ze zelf afgeknipt om door de tomaten salade te doen.
Heerlijk.

At the age of one-and-a-half, I started telling my toddler that the animals on the farm are going to be the meat on his plate. I’m not sure, but I think that you can’t start early enough with certain things. Just like reading.

I also want him to know how vegetables grow.
Now it is winter, but you can use wintertime to make cress. This is a great little project for toddlers.
I’ve put the cress a night in the fridge, because that stimulates germinating the seeds.
My toddler and I made two bowls: one with the small seeds of garden cress and one with the large seeds of bean sprouts.
Then the fun part starts: watering the seeds every day and watching the germination of the seeds.
The garden cress was ideal for my toddler. The moment the seeds germinate, they cling to the cotton wool, and won’t fall out of the container no matter how exited my toddler was while watering the seeds.

And when the seeds became little plants, my toddler cut the cress himself, and we made a lovely tomato salad.

Leave a Reply

