Valentijns koekjes en brood/ valentine cookies and bread

Na de koekjesworkshop van de koekjesbakker van vorig weekend heb ik meteen de theorie in praktijk gebracht. (zie hier)
En het was toch moelijker dan verwacht

After the cookie workshop of last weekend I started baking immediately.  (see here)
It was a bit tougher than expected.

Dus wat heb ik ervan geleerd?
Allereerst: Mijn oven verwarmd met name aan de bovenkant, dus ik kan maar 1 plaat koekjes tegelijk in de oven doen.
Doordat ik de twee platen toch in een keer in de oven heb gedaan, zijn de koekjes wat ongelijk gerezen.
Want ja, op advies van de koekjesbakker gebruik ik maar een klein beetje zelfrijzend bakmeel. Net voldoende om de koekjes wel in de hoogte maar niet in de breedte te laten rijzen.

En als tweede punt:
Ook ben ik er achter dat goeie materialen ook heel belangrijk zijn. Dit is een beetje afhankelijk van wat je wilt. Als je een strak resultaat wilt bereiken moet je echt spuitmondjes gebruiken. Wil je gewoon gezellige koekjes voor thuis, dan kun je -net als ik- ziplockzakjes vullen met icing en hier een klein gaatje in knippen. Ook makkelijk als je met kinderen koekjes wilt freubelen.
Maar als eerste poging met ziplockzakjes vind ik mijn lieveheersbeestjes best aardig gelukt. Deze koekjes kan ik al leuk mee nemen als ik bij vrienden op bezoek ga. Toch?
Maar ik ga nu toch wel spuitmondjes kopen🙂

En geinspreerd op deze hartvormige koekjes heb ik ook van brood valentijns een lieveheersbeestje gemaakt.
Hiervoor heb ik jam en ouwel gebruikt.
Voor mijn broodcreaties gebruik ik nog steeds voornamelijk huis-tuin-en-keuken spullen. Zo heb ik de ouwel (eetpapier) met een gewone perforator tot eetbare confetti getransformeerd. Tot grote vreugde van mijn kleine drop, want die wil nu overal confettie bij: over de yoghurt, over zijn appel en over zijn brood🙂

So what did I learn from this experience?

First of all: my oven mainly heats from above. Therefore my cookies have risen unevenly.
Yes, advised by the Koekenbakkers, I use a little baking powder. Just enough to let the cookies rise in height but not in width.

2.  Good materials are important. When you want a super sharp result, you need icing tips.
But when you just want to fiddle around, then you can use –like me- Ziploc bags filled with icing, and then cut a little hole in it.
So as a first attempt, the ladybug heart cookies turned out well.
But I am going to buy some icing tips🙂

Inspired by the heart shaped cookies, I made the valentine ladybug sandwich.
I used strawberry jam and wafer.
I turned the wafer into confetti with a normal office punch. My toddler is crazy about the confetti: in the yoghurt, on his apple and sprinkled over his bread🙂

One response to “Valentijns koekjes en brood/ valentine cookies and bread

Leave a Reply

