Zelfgemaakte chocolade melk/ home made chocolate milk

De lente begint door te breken, maar het is altijd tijd voor warme chocolademelk.
Een tijdje geleden heb ik gepost over mijn  zelfgemaakte chocolademelk lolly’s. Ik vind het leuk om die chocomelk af te wisselen met chocomelk op basis van cacao poeder.

Spring is breaking through, but there is always time to drink hot cocoa.
A while ago I posted my homemade hot cocoa popsicles. But I like to variant and make hot cocoa with a base of cocoa powder.

Toen ik mijn man net leerde kennen, maakte hij chocolade melk voor mij. Home made met cacao, melk, suiker en een hoop geduld. Hij vindt chocomel namelijk vreselijk. Hij heeft daarna nog jaren de chocomelk bij ons thuis gemaakt, omdat hij het geduld heeft om net zo lang te roeren totdat (bijna) alle brokjes cacao weg zijn.

Want ook al probeer ik nog zo goed eerst een papje te maken van de cacao met de melk, nog blijf ik brokjes houden. De laatste jaren heb ik geëxperimenteerd en ik heb inmiddels de ideale manier voor chocomelk maken gevonden:
De truc: “Shaken, not Stired”.

Ik gebruik nu een salade-dressing-shaker van tupperware, maar een glazen jampotje kan ook.
Doe een beetje melk in het potje, een eetlepel cacao en een eetlepel suiker per persoon.
En schudden maar. Shake it.
Als je haast hebt, kun je dit nu even in de magnetron opwarmen tot het lauw is en dan weer schudden.
Het mengsel is dan klaar om bij de warme melk gegoten te worden.

Als je geen haast hebt, ga je eerst schudden en dan laat je het een kwartiertje staan. Na dat kwartiertje, moet je nog even goed schudden Maar dan heb je een prachtig glad mengsel.
Het mengsel is dan klaar om bij de warme (of zelfs koude) melk gegoten te worden.

Tips:
– Zie ook mijn post over de zelfgemaakte chocolademelk lollies. Ook erg lekker.
– Voor de variatie kan je ook een snufje kaneel toevoegen.
– In Italië vinden ze het lekker om dikkere chocolademelk te drinken. Dit is een soort drinkbare chocolade vla:-) Dit doe je door een papje te maken van wat melk met maïzena en dit mee te verwarmen met de melk. Let op: je moet de melk dan wel goed heet maken, anders wordt de maïzena niet dik.

My husband always made the hot cocoa with cocoa-powder. I’m not patient enough to stir ’till (almost) all the little lumps are gone. But I did some experimenting over the years. And I found the solution: ‘Shaken, not stired’.

I now use a Tupperware salad dressing shaker, but an empty glass jar will do.
Pour a little milk in it, add one tablespoon cocoa and one tablespoon sugar per person.
Put the lid on the jar and shake it.
When you are in a hurry, warm the mass lukewarm and shake it again. Now it is ready to be poured on hot milk.

When you are not in a hurry, let the jar rest for about 15 minutes. Shake again, and you have a smooth mixture. Now you can mix it with warm milk, but even with cold milk.

Tips:
– Add a pinch of cinnamon for the variation.
– In Italy, they like to drink thick chocolate milk. You can make this by adding some corn flour to the hot milk. But, make sure you use really hot milk, otherwise the corn flour will not get thick.
– See my other post with the tutorial for homemade hot chocolate popsicles.
 

Leave a Reply

