Luchtverfrisser/ Airfreshener

Na lang zoeken heb ik eindelijk baking soda (zuiveringszout) gevonden. Niet alleen handig voor schoonmaken, maar ook als zelfgemaakte luchtverfrisser, want het absorbeert luchtjes.

After a long search I finally found baking soda. Not only is it a great product for cleaning, but also as a homemade air freshener.

In de supermarkt en in de natuurwinkel heb ik het niet kunnen vinden, maar misschien heb ik niet goed gekeken. Maar bij de toko en de chinese supermarkt hadden ze het wel. Veel levensmiddelen en andere supermarktproducten die in in Amerika en Engeland heel gebruikelijk zijn, zijn hier niet in de normale supermarkt te vinden. Maar bij de toko hebben ze die dan weer wel. Cream of tartar (wijnsteenzuur) is daar ook zo’n voorbeeld van.

Hoe heb ik de luchtverfrisser gemaakt?
In een plastic zakje heb ik een paar eetlepels baking soda gedaan, daarbij voedingskleurstof. Het zakje dichtgeknoopt en vervolgens gewreven, zodat de kleurstof mengt met de baking soda. Maar pas nadat ik een paar druppels etherische olie had toegevoegd, begon de baking soda goed op te kleuren.
In het dekseltje heb ik met een spijkertje een patroontje geslagen.

Hoe vinden jullie het resultaat?

After a long search I finally found baking soda. Not only is it a great product for cleaning, but also as a homemade air freshener.Lots of goods that are common in the USA or England, can’t be bought at the local supermarket.
Luckily the Chinese supermarkets often import those goods. For example the baking soda or cream of tartar.

How did I make the air freshener?
I put a few spoons of baking soda and a few drops of food colouring in a plastic bag. Tightened it, and rubbed, so the baking soda mixed with the food colouring.
But only after I added a few drops of essential oil, the baking soda started to catch colour.
With a small nail I hammered a pattern in the lid of the jar.

What do you think of the result?

4 responses to “Luchtverfrisser/ Airfreshener

  1. leuk idee! Jammer wel dat je zuiveringszout dat niet gewoon bij de supermarkt hebt, anders was ik het snel ook eens gaan proberen😉
    Nou ja, wie weet als ik nog eens bij de toko kom…

    groetjes,

  2. Goed idee. Ruikt het lang?
    Zuiveringszout kun je kopen bij de drogist (kruidvat/etos ed) Het zit in een groen doosje en staat bij de zelfgeneesmiddelen,

    Christien

    • Bedankt voor de tip, Christien. Ik ga vandeweek meteen kijken.
      Zuiveringszout zelf ruikt niet, het ligt aan de hoeveelheid etherische olie (en de hoeveelheid gaatjes in het dekseltje) hoe sterk en lang het ruikt.
      Ik ruik het een aantal dagen heel licht, en vervolgens schud ik het potje weer even heen en weer.

  3. Wat een geweldig idee! Ik heb het hier al een tijdje in mijn kast staan. Je kan het in België kopen in suppermarkten onder de naam Bicarbonate of Natriumbicarbonaat voor voeding, het maakt gebak luchtiger of bewaart de kleur van gekookte groenten is ook goed voor spijsvertering én zelfs een goedkope versie om je tanden een tint witter te maken! Ik heb er mijn eigen versie van moeten maken want had enkel grote potten. Ga het ook posten op mijn blog dit geweldig idee en ik vermeld natuurlijk jou ! Gr Caroline

Leave a Reply

