Koekjes gedecoreerd met deeg/ cookie dough decorated cookies

Nadat ik de post van Miss Cuit op het blog van Sugarbell las over hoe je koekjes met gekleurd deeg kan decoreren, ben ik meteen een poging gaan wagen.

After the post of Miss Cuit on Sugarbell about decorating cookies using coloured dough, I immediately gave it a try.

Icing ziet er prachtig uit, maar het is wel een enorme suikerbom. Ik vind dat ik mijn kleine drop niet teveel suiker moet geven.
Zo doordenkend leek het me ook erg leuk om het deeg met natuurlijke kleurstoffen te kleuren.
Voor deze koekjes heb ik de volgende natuurlijke kleurstoffen gebruikt:
– Paars:  bosbessen
– Roze: frambozen
– Bruin: cacoa poeder
Eigenlijk is het heel makkelijk om op deze manier te decoreren. Voeg kleurstof toe en je verdunt het deeg tot het de consistentie heeft van softijs, dan doe je het in een spuitzak. Ik heb de paaseieren met Wilton nr 3 gespoten. (voor een uitgebreide instructie verwijs ik je naar het blog van Sugarbell)

Je hoeft je niet druk te maken om kleine foutjes: het gekleurde deeg gaat sowieso iets uitlopen tijdens het bakken.
Je moet er alleen wel op letten dat je de koekjes niet bruin laat worden, want het gekleurde deeg wordt snel donker.
De eerste partij had ineens 2 kleuren donker paars in plaats van paars en roze🙂

Voor andere kleuren heb ik de volgende dingen ingedachte:
Groen: kiwi, maar ik weet dat zuivel bitter wordt van kiwi. Misschien moet ik die eerst verhitten.
Geel: mango
Oranje: peentjes
Hebben jullie nog ideeen?

Icing looks great, but it is a sugar bomb. Decorating with coloured cookie dough is less sugar.
Thinking about that, I also thought it is fun to decorate with natural food colouring.

So I decorated these cookies with the following natural food colours:
– Purple: blueberries
– Pink: raspberries
– Brown: cocoa powder

I found it easy to decorate with dough. You don’t have to worry about little mistakes, because the coloured dough flows a little bit, while baking. For a detailed instruction, I suggest you look at the blog on Sugarbell.

The only tricky thing is the baking. Make sure the cookies do not bake to long. Keep them rather pale. The coloured dough will darken pretty quickly.
The first time I ended up with 2 shades of dark purple instead of purple and pink:-)

Next time I want to try the following colours:
Yellow: Mango
Orange: carrots
Green: Kiwi, but I know dairy tastes bitter if you add kiwi. Maybe I should heat it first.

kitchenfunwithmy3sons

One response to “Koekjes gedecoreerd met deeg/ cookie dough decorated cookies

Leave a Reply

