Zelfgemaakte play dough klei/ homemade play dough

Zoals je eerder hebt kunnen lezen op mijn blog maak ik zelf de vingerverf.
Mijn kleine drop op het moment helemaal weg van kleien. En omdat hij op een leeftijd is dat alle kleuren klei binnen 5 minuten tot een ondefinieerbare kleir is veranderd, dus ben ik ook klei zelf gaan maken. Dat scheelt een hoop geld.

A few months ago I posted a blog about homemade paint. At the moment, my toddler goes crazy when you mention PlayDough. But when he plays with clay, all the different colours are combined to a undefinable grey colour within 5 minutes. That’s why I make my own play dough. It saves a lot of money.

Op het internet kom je een hoop verschillende recepten tegen. Je kan het geheel op het fornuis maken of alleen met warm water.
Ik krijg betere resultaten als ik het op een pannetje op het vuur zet.
Het heeft een beetje wat weg van brooddeeg, maar voor klei doe ik er ook wijnsteenzuur bij voor de elasticiteit.

Het recept van The Artful Parent vond ik het prettigst werken. Uiteindelijk heb ik dat recept omgebouwd naar hoeveelheden die voor mij de mooiste consistentie aan klei geven. Per kleur gebruik ik onderstaande hoeveelheden. Met twee a drie kleuren is dit meer dan voldoende voor 3 kinderen.

150 ml water
100 ml zout
1 eetlepel cream of tartar (wijnsteenzuur)
2 eetlepels olie
Voedingskleurstof
150 ml bloem
paar druppels etherische olie (bv pepermunt) (het is niet essentieel voor de klei, alleen voor een lekker geurtje)

Warm het water, het zout, het wijnsteenzuur met de voedingskleurstof langzaam op.
Voeg de olie toe aan het warme water.
Als het water begint te koken, zet je het vuur laag en voeg je in gedeeltes de bloem toe. Goed roeren tot het een bal wordt en loslaat van de pan.
Aflaten koelen in een afgesloten bakje. daarna nog een keer doorkneden met een paar druppels etherische olie en afgesloten bewaren..
Is de klei nog te plakkerig, dan kun je nog wat bloem toevoegen.
Is de klei te droog, dan kun je wat water toevoegen.

N.B. Wijnsteenzuur is bij natuurwinkels en toko’s te koop in Nederland.

Like me op Facebook of volg me op bloglovin om instant berichten te krijgen van nieuwe fun (food) ideeen!

Please give me a “like” on Facebook or follow me on bloglovin to get instant notifications of new fun food ideas!

A few months ago I posted a blog about homemade paint.
At the moment, my toddler goes crazy when you mention PlayDough. But when he plays with clay, all the different colours are combined to a undefinable grey colour within 5 minutes. That’s why I make my own play dough. It saves a lot of money.

I find the recipe of The Artful Parent the best. So I turned it to measurements which work for me.
I use the following amount for one colour. Two or three colours are enough for 3 kids.

150 ml water
100 ml salt
1 tablespoon cream of tartar
2 tablespoons oil
Food colouring
150 ml flour
a few drops essential oil (this is not essential for the clay, only for a nice smell)

Heat the water, salt, food colouring and cream of tartar. Add the oil.
When it starts to boil, add 1/3 of the flour. After stirring, add more until the dough becomes a ball.
Let the ball cool down in a closed jar. After that you need to knead it one more time., with a few drops essential oil. 
Store the dough in an airtight bag or a jar.

Tip:
-Add some flour if it’s too sticky,
– add some water, when it is too dry..
– In the Netherlands, you can buy cream of tartar at Chinese supermarket.

2 responses to “Zelfgemaakte play dough klei/ homemade play dough

  1. een tipje !😀 ik maak playdough altijd zonder levensmiddelkleurstof en etische olie. ik koop in op internet koolaid. dat komt uit engeland, echt geweldig spul om kleurige playdough mee te maken! en het ruikt nog lekker ook. ik vind dat levensmiddelkleurstof vaak vlekken veroorzaakt met het maken, en dit is een stuk makkelijker!

    • bedankt voor de tip. Ik zal dan toch ook eens Cool Aid bestllen. Ik dacht eigenlijk dat cool aid een soort lijm was?
      Ik heb in ieder geval nog geen last met vlekken met de kleurstof die ik gebruik.
      (wilton gel colours).
      Vandeweek weer verschillende kleurtjes gemaakt omdat die kleine van mij Kikkerklei en varkentjesklei wilde. Dan zijn die kleurstoffen toch wel makkelijk, wat mij betreft.

Leave a Reply

