Appeltaart gebakken in appel/ apple pie baked in apple

Gisteren heb ik appeltaartjes gebakken voor mijn collega’s op het werk.
En niet zomaar appeltaartjes: maar taartjes van hele appels. Dit presenteert leuk, het is niet zo zwaar al een heel stuk appeltaart en het is uiteindelijk ook nog een klein beetje gezonder.

Yesterday I made apppepie for my co-workers.
Not just applepie, but apple pie baked in the whole apple. It is a cute way to present applepie, it is lighter than normal applepie and a bit healthier.

Dit is wat ik gedaan heb:
Benodigdheden:
– 12 appels (klein/middelgroot)
– 50 gram suiker
– 3 theelepels kaneel
– 75 gram rozijnen/goijbessen/cranberries
– bak water met een eetlepel citroensap
– koekjesdeeg/taartdeeg

Ik heb eerst de appels met een appelboor doorboord en vervolgens met een meloenbolletjesschep uitgehold.
Wel onder tussen de rozijnen en verwarm de oven voor op 160 graden celcius.
De appelrestje heb ik met de suiker en de kaneel in een bak gedaan.
De uitgeholde appel heb ik even in de bak met citroenwater gedoopt tegen het bruin worden.
Nadat alle appels waren uitgehold, heb ik ze gevuld met het appel/rozijnen mengsel.
Maak vlechtwerkjes van het koekjesdeeg en leg deze over de appels heen.

De appels heb ik in een bakblik met een laagje water gezet, zodat de appels zelf in de oven niet warmer worden dan 100 graden.
Daarna hebben ze 40 minuten in de oven gestaan.

De gevulde appeltjes deden het vervolgens thuis ook heel goed als toetje. Mijn kleine en grote drop vonden het heerlijk.
En ik geloof ook dat het in de smaak viel bij mijn collega’s.

Het oorspronkelijke idee heb ik trouwens van pintrest, en komt van dit blog.

Like me op Facebook of volg me op bloglovin om instant berichten te krijgen van nieuwe fun food ideeen!

Please give me a “like” on Facebook or follow me on bloglovin to get instant notifications of new fun food ideas!

This is what I did.
Ingredients:
– 12 apples (small/ medium size)
– 50 grams sugar
– 3 teaspoons cinnamon
– 75 grams raisins/ goji berries/ cranberries
– bowl with water and a tablespoon lemon juice

– sugar cookie dough/ piecrust dough

I drilled the apples with an apple drill and scooped them empty with a melon baller.
Meanwhile I soaked the raisins and preheated the oven on 160 degrees Celsius.

I mixed the apple pieces from the interior with the sugar, cinnamon  and raisins.
The empty apple was dipped in the lemon water to prevent browning, before I put them aside.
After the scooping, I filled the empty apples with the mixture of apple and raisins and I covered the top of the apple in a lattice pattern with strips of the sugar cookie dough

Then I put the apples in a baking tin with a layer of water, so the apples themselves wouldn’t get warmer than 100 degrees Celsius.
After that I put them in the oven for 40 minutes.

The original idea comes from pinterest, and is originated from this blog.

One response to “Appeltaart gebakken in appel/ apple pie baked in apple

Leave a Reply

