Chocopasta maken/ make your own chocolate spread

Het is weer pasen geweest, dus ik heb weer goedkoop chocolade eitjes ingekocht om te verwerken.
Chocolade pasta maken stond al een tijdje op mijn lijstje. Door de hoeveelheid allergieen in de familie, vind ik het altijd prettig om dingen te maken die volledig notenvrij zijn.

Easter is past, so I bought a cheap chocolate eggs for cooking.
Making chocolate spread was on my list for a while. Due to the allergies in my family, I’m used to cooking without nuts.

Chocopasta maken is niet moeilijk.
Maar je bent gewaarschuwd; je wil geen andere chocopasta meer die uit de supermarkt komt.
Voor 1 pot van 350 gram (bv zo’n bon maman pot)
– 100 ml slagroom
– 75 gram honing
– 125 gram (pure) chocolade
– 50 gram roomboter (ongezouten)
– snufje zout
– mespuntje vanillepoeder

Breek de chocolade in stukjes.
Schenk de room en honing in een pannetje en breng aan de kook.
Zet het vuur uit en voeg het zout, vanille, chocolade en boter toe.
Roer tot je een gladde massa hebt.
Schenk dit in een potje en laat dit op kamertemperatuur stollen.
Bewaar de chocopasta in een afgesloten potje in de koelkast.
Op kamertemperatuur zal de chocopasta nog wat dun zijn. Maar in de koelkast zal deze dikker worden.

P.S. Als je dit leuk vindt, vind je het ook misschien leuk om mij te volgen via facebook of bloglovin🙂

Making chocolate spread is not difficult.
But be warned: after making this you no longer want to buy the chocolate spread from the supermarket.

for 1 jar of 350 grams:
– 100 ml cream
– 75 grams honey
– 125 grams chocolate
– 50 grams butter (unsalted)
–  pinch of salt
– pinch of vanilla powder

Break the chocolate into small pieces.
Pour the cream and honey in a pan and bring it to boil.
Turn off the heat and add the salt, vanilla, chocolate and butter.
Stir until you get a homogenic mass.
Pour the chocolate spread into a jar and let it cool down to room temperature.
Store the chocolate spread in the refrigerator.
When the spread is at room temperature, it will be a bit fluid. But in the refrigerator it will harden.

P.S. If you like this, you might also like it to follow me through facebook of bloglovin 🙂

12 responses to “Chocopasta maken/ make your own chocolate spread

  1. om ook een lactoosevrije versie te meken kun je uit een blikje biologische kokosmelk de romige bovenlaag gebruiken ipv de slagroom.en ipv boter kokosolie, dan heb je een hypoallergene chocopasta:)

  2. Klinkt erg lekker, voor mijn (niet aanwezige) slanke taille niet goed om elke dag te eten. Vraagje dus , hoelang zou het goed blijven in de koelkast? Oh, en ik ben je nieuwe bloglovin volger😉

    • En ik ben jouw nieuwe volger🙂
      Ze hebben mij een keer als ‘lijn’-tip gegeven om chocopasta of hagelslag op brood te nemen als je weer een keer choco-neiging hebt. Is beter dan een chocolade reep🙂

  3. Hoi .

    Ik woon in de Oekraine en ben weg van zelfmaak recepten. Bij ons is het eten de laaste tijd uitkijken wat je koopt,We hebben al lang nagedacht hoe kan ik dit nu maken. De Oekrainsche fariant was met pruimen. Ben blij dat ik deze gevonden heb. Succes.

    Jose Butsko van den Brink.

Leave a Reply

