Vlierbloesemsiroop/ Elderflower Cordial

Ik had al jaren op mijn lijstje staan om een keer vlierbloesemsiroop te maken. Limonade wordt namelijk heel veel gedronken bij ons thuis.

For years I wanted to make my own elderflower cordial

En laatst fietste ik naar een EHBO-dienst en kwam ik het in een park tegen. Ik wist namelijk niet waar het groeide.
Vlierbloesemsiroop is al jaren een van mijn favoriete siropen. Het is een siroop die in Engeland en Duitsland heel normaal is (respectievelijk onder de namen Elderflower Cordial en Blutensirop). Maar in Nederland is het bijna alleen maar in biologische winkels te krijgen. Ik vond het dus hoog tijd om een keer zelf te maken. Hopelijk denk ik er in de herst aan om vlierbessen te gaan plukken, want ook daar wil ik nog steeds een keer siroop van maken.

Voor het recept heb ik grotendeels het recept op de site van vlierbessen.nl gebruikt.
Uiteraard heb ik het recept wat aangepast. En ik heb ook nog een versie met frambozen gemaakt.
Vlierbloesem is van zichzelf nogal weeig van smaak, dus het kan wel wat zure tonen gebruiken. Daar kun je citroen voor gebruiken, maar ook de (diepvries)frambozen lenen zich hier uitstekend voor. Vooral als de frambozen toch iets zuurder zijn dan gehooptūüôā

het recept:
– 150 gram bloesem zonder steeltjes (dit komt neer op ongeveer een wit plastic zakje met vlierbloesemschermen incl de stelen)
– ongeveer 2 liter water
Рongeveer 2 kilo suiker (1 kilo per liter)
Рongeveer 50 ml citroensap (25 ml per liter water)
– evt 300 gram frambozen
Рvoldoende flessen, (want let op: deze hoeveelheid geeft dus ongeveer 4 liter limonade.)

Bereiding:
– Pluk de vlierbloesemschermen op een droge dag.
–¬†Rits thuis de bloemen¬†van de steeltjes. Gebruik hiervoor een vork. Doe de bloemen in een grote pan.
РOvergiet de bloemen met zoveel water dat ze onder staan maar ook niet veel meer. Doe de deksel op de pan en laat dit mengsel 1 dag staan op een koele plek.
РSchep de bloemen zoveel mogelijk uit de pan en giet nu alles door een kaasdoek. Zo krijg je een mooie transparante vloeistof. Helemaal helder krijg je het alleen nooit omdat er altijd wat fijn stuifmeel overblijft in het water.
РMeet de hoeveelheid vocht af en doe het in een grote pan. Voeg nu per liter 1 kilo suiker toe en verhit het tot het net niet kookt. Roer tot de suiker is opgelost. Voeg het citroensap toe.
–¬†Prak en zweef de frambozen en voeg het¬†sap toe.
– Steriliseer de flessen en vul ze af. Na het afvullen meteen goed afsluiten.

N.B. Voordat je zelf gaat plukken; lees even het blog van eten-en-drinken.infonu.nl, zodat je zeker weet dat je de goede bloesems plukt! Je moet namelijk de echte zwarte vlier (Sambucus negra) plukken en niet de Sambucus ebulus, deze laatste is giftig.

Like me op Facebook of volg me op bloglovin om instant berichten te krijgen van nieuwe fun food ideeen!

Please give me a “like” on Facebook or follow me on bloglovin to get instant notifications of new fun food ideas!

A few weeks ago I found elderflower near my home.
Elderflower is one of my favourite cordials. As easy as you can buy it in Germany and England, it is hard to get in the Netherlands. That is one of the reasons why I wanted to make it myself.
I used the recipe of a Dutch blog vlierbessen.nl to make syrup, I changed it a bit and I added some raspberries.
Elderflower syrup can use some sour tones, like lemon or (frozen) raspberries, when they are a bit more sour than expected.

The recipe:
– 150 grams flower stalks (this equals approximately a white plastic bag with elderflower with stalk)
– approximately 2 litres water
– approximately 2 kilos sugar (1 kilo per litre)
– approximately 50 ml lemon juice (25 ml per litre water)
– possibly 300 grams raspberries
– enough bottles (because this recipe makes approximately 4 litres of syrup)

preparation:
– Pick the elderflower screens on a dry day.
–¬†Remove the flowers from the stalks, using a fork. Put the flowers in a large pan.
– Cover the flowers with so much water that they are under but not much more than that. Put the lid in place and let this mixture stand for one day in a cool place.
– Spoon the flowers out of the pan and pour everything through a cheesecloth. You get a nice transparent liquid. It will never become entirely clear because the pollen remain in the water.
РMeasure the amount of liquid and place in a large saucepan. Now add 1 kilo sugar per liter water and heat until almost boiling. Stir until the sugar is dissolved. Add the lemon juice.
– Make raspberry juice of the raspberries and add the juice.
– Sterilize the bottles and fill them. Close them immediately after filling.

NOTE: Before you go picking the elderflower; make sure you know what the elderflower looks like!
You have to pick the flowers of the real black elderberry (Sambucus negra) and not the Sambucus ebulus, the latter is toxic. The blog eten-en-drinken.infonu.nl (in Dutch) has pictures of the two flowers.

6 responses to “Vlierbloesemsiroop/ Elderflower Cordial

  1. Super,

    Ha, dat is komisch, ik wist ook een recept voor je.
    Vroeger maakte ik thuis samen met mijn moeder ook heel veel vlierbessen limonade.

    Gr Marleen

  2. Vlierbloesemgelei is ook erg lekker!
    Recept is te vinden in het boek van Van Gilse.

    Gr. Caroline.

Leave a Reply

