Workshop Cupcake decoreren

Gisteren hebben mijn mams en ik een workshop cupcake decoreren gevolgd bij Taart en Cupcakes.
En uiteraard heb ik daar wel een paar tips aan overgehouden.

Last night my mom and I went to a workshop for decorating cupcakes.

Ik heb nog niet zoveel gedaan met cupcakes dus leek zo’n basis workshop me wel leuk.
Ik heb er dan ook best wat geleerd, maar uiteindelijk is de basis niet zo moeilijk en is het gewoon een kwestie van uitproberen.
Een paar maanden geleden heb ik een koekjesworkshop gevolgd bij de Koekenbakker. Bij koekjes icen gaat toch veel meer om techniek. De begeleiding maakte deze dure workshop het dan ook meer dan waard. Gisteren was vooral een avondje freubelen met marsepein en verschillende materialen.

Ik heb me vooral gericht op de dingen die je kan maken met niet al te veel moeilijke spullen in huis, zoals moulds. Al zal ik waarschijnlijk wel een keer een lego blokjes mal gaan kopen, want die is echt super stoer.

Hierbij mijn tips en eyeopeners van de cupcake-workshop:
– Je krijgt je cupcakejes mooi plat, door direct na het bakken een snijplank op de bakvorm te leggen. Doe er dan nog wel even een stukje bakpapier tussen.
– Weeg het deeg dat je in de vormpjes doet, zodat alle cupcakes ongeveer even groot worden. Je kan ongeveer op 40 gram deeg per cakeje rekenen (incl het papieren vormpje).
– Plak de marsepein of fondant aan het cakeje met een beetje lemoncurd. Dit geeft een mooie zure tegenhanger voor al het zoete geweld.

O ja, dan nog even een tip van mijzelf, omdat ik dat proefondervindelijk al een keer heb ondervonden:
– doe de papieren vormpjes nog wel even in een cupcakeblik, want anders loopt al het deeg uit de papieren vormpjes tijdens het bakken.

I didn’t do much with cupcakes, until now, so we went to a workshop for the basics.
These are the tricks I learned:
– To get nice and flat cupcakes: put a cutting board over the cupcake tray right after baking. But but some parchment paper between the cupcakes and the cutting board.
– Weigh your dough to make sure all the cupcakes are roughly the same size.
– Stick the marzipan or fondant to the cupcake with some lemon curd. The sour taste is a good balancing touch with all the sweetness.

Leave a Reply

