Hummus bonbons

Ik maak regelmatig zelf hummus, en uiteraard had ik net hummus gemaakt en toen kreeg in bericht dat ik via The Insiders de Sabra spreads mocht testen.
Ik heb de Houmous Classic, Houmous pikant en de Tehina Aubergine getest.
Voor diegene die niet weten wat hoummous/ hummus is:

This is my recipe for a home-made Hummus snacks:

Hoummous/hummus is een smeersel met als basis gekookte kikkerwerwten. Hierdoor erg gezond, én erg lekker.

Omdat mijn zoontje het erg lekker vind én ik het leuk vind om te experimenteren met de kruiden, maak ik het regelmatig zelf. Hij wil het het liefts 5 dagen in de week op brood. Daarom ben ik ook verwent, maar vond ik het ook deste leuker om de Sabra te testen.
Ik vond de Houmous van Sabra wat vlak van smaak. Het heeft een mooie zachte consistentie, je proeft geen stukjes, maar de smaak is eenzijdig.
De Houmous pikant heeft wat mij betreft dan ook echt wat meer pit. Nog steeds niet heel pittig, dus als je kinderen een gewend zijn aan een beetje peper, dan kan dit ook prima.
De Tehina spread was voor mij een openbaring. Ik hou echt van aubergine, maar ik heb nog nooit auberginemouse gemaakt. Dus deze wilde ik graag proberen. de consistentie is wat waterig met stukjes auberinge, maar wel lekker gekruid. Ik denk dat ik snel een keer zelf auberinge-spread ga maken.

Conclusie: ik hou het liever bij mijn eigen gemaakte hummus, maar als je geen tijd hebt om het zelf te maken, dan is dit een leuk alternatief.

Hierbij mijn recept om zelf hummus te maken. Dit recept geeft een wat stevige constantie, waarmee je ook bijvoorbeeld deze bonbons kan maken. Als je wat meer een mousse wil, moet je iets meer water en/of olie naar smaak toevoegen.
Niet alleen leuk om brood, maar ook leuk als voorgerechtje of als borrelhapje.

Recept:
Ingredienten
150 gram geweekte en gekookte kikkererwten (of een blikje)
10 ml olijfolie
5 ml water
eetlepel tehina (sesamzaadpasta)
naar smaak: marokaanse kruidenmix van de natuurwinkel (mix van komijn-, venkel- en koreanderzaad)

blaadjes basilicum
50 gram verkruimelde melba toast

Bereiding:
Doe alles in een bakje (behalve de basilicum en melba) en zet de staafmixer erop.
Mix net zo lang tot je een glade mousse hebt.
Verkruimel de melba toast.
Schep een beetje hummus op een natte dessertlepel. Vorm dan met twee dessertlepels een vorm van een druppel/ei.
Rol deze door het Melba toast kruim en leg op een basilicumblaadje.
Meteen opdienen, want dan is het kruim nog knapperig.

Je kan de druppels/ei-vormen vooraf klaarmaken en pas vlak voor het serveren door de kruimels rollen.

recipe:

ingredients

150 grams of soaked and cooked chickpeas (or canned)
10 ml of olive oil
5 ml of water
a tablespoon tehina (sesame seed paste) to taste:
Moroccan spice mix of organic stores (mix of cumin, fennel and coriander seed)
basil leaves
50 grams crumbled melba toast

preparation:
Put everything in a bowl (except the basil and melba) and turn the blender on.
Mix it until you have a smooth mousse.
Crumble the melba toast.
Spoon a little hummus on a wet dessert spoon. Form an small egg-shaped figure/ball with two dessert spoons.
Role the egg-shaped figure through te Melba toast crumbs and place on a basil leaf.
Serve immediately, because then it is still crispy on the outside.

You can prepare the egg-shape figures/ balls in advance and roll them through the cumble just before serving.

One response to “Hummus bonbons

  1. Wat goed dat recept! Ik heb net de humus pas ontdekt en inderdaad van het potje maar vind het wel veel leuker om het zelf te kunnen maken. Ik ga op zoek naar de kruiden! Bedankt!

Leave a Reply

