Homemade Ketchup/ tomatensalsa

Vandeweek ben ik met een vriendin naar de Haagse Mart geweest. Hier is nog steeds je gulden een daalder waard, dus we kwamen met veel teveel groenten thuis.
Met een gedeelte van de groenten heb ik ratatouille gemaakt, en met drie kilo tomaten heb ik tomatenketchup gemaakt.
Mijn vriendin had dit laatst al gemaakt en wilde het ook weer maken. Door haar werd ik aangestoken🙂

This week I went to the market with a friend of mine. We bought loads of vegetables. I used one part of the vegetables to make ratatouille and another part to make ketchup.

Ik heb een recept van Johannes van Dam als basis gebruikt. Hij had het er over dat je ook je kruidenazijn zelf moest maken. Ik heb de kruiden in een kruidenbuiltje bij de tomaten gedaan om te laten trekken.

Tip: – Raak je bouquet garni niet meer kwijt in je stoofpotten; door alle kruiden en specerijen in een theezakje te doen én dichtgebonden in de pan te doen. Dat zakje kun je er gemakkelijk naderhand weer uitvissen.

Recept:
Neem drie kilo ontvelde en ontpitte tomaten.
Voeg een zakje met kruiden toe ( 2 teentjes knoflook, 1 pijpje kaneel, 10 peperkorrels, 2 kruidnagels)
Zet de pan op het vuur en laat zo’n 3 a 4 uur inkoken tot je ongeveer de helft van de hoeveelheid overhebt.
Voeg naar smaak suiker en een snufje zout toe. Ongeveer 15 gram suiker per liter.
Voeg naar smaak rode wijnazijn toe.
Om de houdbaarheid te verlengen, kun je per liter 1 gram citroenzuur toevoegen.
(voeg eerst de citroenzuur toe, voordat je de azijn toevoegt)
Doe in gesteriliseerde flesjes.

N.B. Die etiketjes komen uit het tijdschrift Flow.
N.B. 2 Mijn vriendin zal haar creatie binnenkort ook wel haar eigen blog Hippe Huisvlijt plaatsen. Ik ben benieuwd waar de verschillen zitten.

I used a recipe of Johannes van Dam (a dutch culinary writer) as a basis. He talked about making your own herb vinegar. I infused the herbs and spices with the tomatos

Tip: – Do not lose your bouquet garni in your stews, put  all herbs and spices in a tea bag and put it tied in to the pan.

recipe:
Take three kilo’s of peeled and unseeded tomatoes.
 Add herbs (2 garlic cloves, 1 cinnamon stick, 10 peppercorns, 2 cloves)
Place the pan on the heat and let boil for about 3 to 4 hours until you have about half the amount left.
Add sugar and a pinch of salt to taste. Approximately 15 grams of sugar per liter.
Add red wine vinegar to taste.
In order to extend shelf life, you can add 1 gram citric acid per liter.  (add the citric acid first, before you add the vinegar)
Put in sterilized bottles.

One response to “Homemade Ketchup/ tomatensalsa

  1. bijna het zelfde ik had alleen nog rozemarijn over (uit eigen tuin) en dat heb ik er ook doorheen gedaan. En dieet technisch voor mij geen zout, maar natrium arme aromat. En lekker dat ie is kus lynn

Leave a Reply

