Gari: Japanse Ingemaakte Gember/ Japanese Pickled Ginger

Bij de Wagamama bestel ik altijd een noodle-gerecht met gember. Hier zit altijd van die heerlijke roze ingemaakte gember op.
De laatste keer dat ik bij de Wagamama at in Engeland bedacht ik me dat ik dit ook best wel eens zelf kon maken.
Dit pas geweldig bij sushi of ander Aziatisch eten.

At Wagamama I always order noodles with ginger. I love the pink pickled ginger. And the last time I orderd it, I started thinking about making it myself. And it goes great with sushi or other Asian food.

Een onderzoekje op het web leerde mij dat het gaat om Gari. Dit is die roze ingemaakte gember. Ik leerde ook dat het heel simpel is om zelf te maken.
Ingredienten:
– 1 grote wortel gember
– snufje zout
– 200 ml rijstazijn
– 100 gram witte suiker
– 2 eetlepels bietensap

Bereiding:
– Was de gember en schil deze.
– Snij de gember in luiciferhoutjes, zo dun mogelijk.
–  Meng de zout, suiker, azijn en bietensap in een pan en warm op tot het kookt.
– Doe de gember in potjes en schenk hier de kokende azijn overheen zodat de gember onder water staat.
– Laat de potjes afkoelen en zet deze daarna in de koelkast.
– Laat de gember minimaal 2 weken trekken in de koelkast. In eerste instantie is de gember heel scherp van smaak, maar deze wordt steeds milder.

Tips:
– Oorspronkelijk zou je het met rijstazijn moeten maken, maar dat had ik niet in huis, dus ik heb witte kruidenazijn gebruikt.
– Verder schijnt het zo te zijn dat de gember vanzelf na een tijdje roze wordt als deze maar jong genoeg is. Omdat ik in de supermarkt geen jonge gember kon vinden, heb ik een paar eetlepels bietensap toegevoegd voor de kleur.

A search through the internet learned that it is pretty easy to make your own pickled ginger.
My recipe for Pickled Ginger:

Ingredients
– 1 large fresh ginger root 
– pinch of salt
– 200 ml rice vinegar
– 100 grams granulated sugar
–  2 tablespoons of beetroot juice
Instructions
  1. Wash and peel the ginger.
  2. Slice the ginger as thinly as you possibly can, like matches.
  3. Bring the salt, vinegar and sugar to a boil and pour immediately over the ginger, until the ginger is completely covered.
  4. Put the lid on tightly and allow to cool completely at room temperature.
  5. Refrigerate for at least two week before serving. The taste will become milder over time.
  6. Stores indefinitely in the refrigerator.

Tips:
– All the regular recipes use rice vinegar, but I had no rice vinegar so I used regular vinigar.
– Use the ginger as fresh as possible. This seems to give it the pink colour over time. But due to the age of ginger in our supermarket, I added a few tablespoons of beetroot juice for colour.

One response to “Gari: Japanse Ingemaakte Gember/ Japanese Pickled Ginger

Leave a Reply

