Sore throat hot sirup/ Warme siroop voor keelpijn

DSC04905bIn de winter heb ik regelmatig last van keelpijn. Daarom was ik ook zo blij om op A Little Life een gelei tegen keelpijn te vinden.
Na wat uitproberen, wil ik nu graag mijn eigen siroop delen.

During winter I regularly have a sore throat. So I was thrilled to stumble upon a post of A little Life with a jelly against sore throats.
After a few tries I would like to share my own sirup for sore throats (or just cold winters).

Het is mij niet gelukt om ook een gelei substantie zoals A little life te krijgen. Het lukt me niet zonder pectine te gebruiken.
Ik eindigde uiteindelijk met een geweldige winter siroop. Die ideaal is om aan het begin van de winter te maken voor de rest van het seizoen.
Ook leuk om cadeau te geven als je op ziekenbezoek gaat. Zeker als je ze versiert met hoedjes. De hoedjes zijn gemaakt van sokken, net als in mijn post van de sokken sneeuwmannetjes.

Recept:
– 450 gram honing
– 1 biologische citroen, in plakjes gesneden
– 100 gram verse gemberwortel, geschild en in plakjes gesneden

Verwarm alle ingredienten in een steelpannetje en laat het geheel 2 minuutjes op een zacht vuurtje koken.
Giet alles het daarna over in een potje.

Gebruik: doe een paar eetlepels honing met een paar stukjes citroen en gember in een beker en giet daar kokend water overheen.

Tip:
– Door de gember, citroen en honing even te koken, wordt de smaak iets zachter en de citroenschil iets minder bitter.
– Door halve citroen schijfjes te gebruiken, oogt het mooier in een potje.
DSC04869

I did not succeed in making a jelly like the one A little Life made without using pectin.
But I ended up with a great sirup. Ideal to make in the beginning of the winter and use when you have a sore  throat.
It is also a nice gift when you’re making a house call to sick friends. Especially when you dress them with winter hats on the cap of the jars.
The hats are made of the upper part of childerens socks. (see my post about the sock snowmen)

Recipe:
450 grams honey
1 organic lemon, sliced
100 grams of fresh ginger, peeled en sliced

Heat all the ingredients in a pan and let it simmer for 2 minutes.
Pour everything in a jar.

use: put a few tablespoons of the honey (with a few slices of lemon and ginger) in a cup and pour boiling water over it.

Tip:
– By cooking the ginger and lemon with the honey, the taste will become less bitter and smoother.
– By using sliced lemon in half, it will look nicer visually in the jar.
Please give me a “like” on Facebook or follow me on bloglovin to get instant notifications of new fun food ideas!

9 responses to “Sore throat hot sirup/ Warme siroop voor keelpijn

  1. hallo, ik kwam hier per toeval terecht. Wat merk ik in dit recept op: Je mag je honing nooit koken of overgieten met kokend water. alle goede stoffen die erin zitten zijn dan weg.😦 het is helaas zo. als je thee zet moet die 40 grden zijn alvorens er honing in te doen. anders is de werking weg. neem het aan van de imker.🙂 Maar het ziet er wel een leuk drankje uit, zeker met dat hoedje erop.

  2. Dat niet koken van honing geldt alleen als je koudgeslingerde honing gebruikt. Gebruik je de (goedkope) honing uit de supermarkt dan maakt dat niet zo veel uit. Deze honing is, omwille van het winningsproces, al te verhit geweest en heeft dus nagenoeg geen helende eigenschappen meer. Ik kook het nooit maar giet koudgeslingerde honing over een aantal citroenen die ik eerst schil. Het wit is nl. het bittere. Heb je biologische citroenen dan kan de dunne gele schil er ook bij. Honing erover en in de koelkast bewaren. Niet geven aan kinderen beneden een jaar en gebruiken als siroop door er lauw water op te gieten. Lekker hoor!
    Maar als je het bovenstaande recept wil gebruiken is daar niets mis mee hoor, het kán alleen nóg geneeskrachtiger en die mutsjes op het potje……geniaal!!

    • Bedankt voor de toevoegingen. Ik ga het schillen ook een keer proberen, maar dan ook bij de bio-citroenen. Als ik ergens citroenschil in doe, gebruik ik alleen bio en bij de siroop werd dit toch ook bitter.

  3. Hey, toevallig kom ik op je site terecht! Leuke site heb je!!
    Ik heb een vraagje: is het eigenlijk thee?
    Je neemt een lepel uit de bokaal en steekt die in een tas en dan doe je warm water in je tas en dan roeren met de lepel. Zodat je het daarna kan drinken.
    Is dit de bedoeling?
    Groetjes Greet

Leave a Reply

