Boekenstandaard van LP’s/ bookends of vinyl records

Deze post heb ik vorig jaar op Zelfgemaakt Kado gezet, maar het leek me leuk om de uitleg ook op mijn eigen blog te zetten, dus bij deze.
Deze boekensteunen van oude LP’s waren het verjaardagscadeautje, dat ik vorig jaar voor mijn zus heb gemaakt.

I posted this one last year on a Dutch  collective blog, but it seemed nice to place it on my own blog aswell.
I made these bookends out of vinyl as a birthday present for my sister.


retro boekensteunen van vinyl.
Ik kwam op het idee doordat ik dit in een cadeauwinkeltje zag staan voor veel geld. Zelfmaken kan heel makkelijk. De grootste uitdaging was het vinden van de platen. Ik vind de gewone grote LP’s van 30 cm namelijk te groot als boekensteun, en de singles zijn te dun waardoor ze bijna niet plat blijven als je ze eenmaal verhit..
Dus ben ik op zoek gegaan naar de 78-toerenplaten. Die heb ik niet gevonden, maar wel kleine vinyl platen van 24,5 cm.
Sommige mensen zullen het me misschien niet in dank afnemen dat ik zomaar platen ombuig, maar voor muziekliefhebbers (van een ander genre) is het een uniek cadeautje.


Ik had gelezen dat je vinyl in de oven kunt ombuigen, Maar dat geeft dampen in de keuken en een oven wordt toch al gauw te heet. Ik heb het met kokend water gedaan..
Hoe?
Ik heb een lage bak genomen. Op het punt waar ik de plaat wilde buigen, heb ik kokend water gegoten waarmee het meteen de bak in liep.
Zodra de plaat meegeeft, heb ik de plaat in een hoek van 90 graden gebogen. Nu de plaat warm is, heeft het de neiging om te gaan golven.
De bovenkant heb ik met twee keuken-snijplanken recht gehouden. Op de onderkant heb ik een zware bak met water gezet.
Zodra het opgegoten water een beetje is afgekoeld, kun je de boekensteun er al uit halen.

Indien de boekensteun toch niet helemaal naar je zin is geworden, kun je hm opnieuw warm maken en buigen.
Let op: de 90 graden hoek is lastig eruit te krijgen zonder golven.

retro bookend made of Vinyl records
The idea came to me when I saw these in a giftshop for a lot of money.
Making these is very easy. The only challenge was finding old vinyl in the right size.
The normal Vinyl is large as a bookend. And the singles are to thin, so they are hard to keep flat once you heat them.
But I found 24,5 cm vinyl records (roughly between 9,5 and 10 inch), like the 78s records.

How?

I read that you can bend vinyl in the oven, but that gives nasty vapours in the kitchen. So I experimented with hot water.
I have taken a low container. At the point where I wanted to bend the record, I poured boiling water which immediately bent the vinyl.
As soon as the record gave, I held the record at an angle of 90 degrees.

Now that the record is warm, it has the tendency to form waves.
At the top I held two cutting boards to keep it straight. At the bottom I placed a heavy bucket of water.
Once the water has cooled a bit, the bookends are ready.
If the bookend not quite to your liking, you can warm them again and bend them.
Note: The 90 degree angle is difficult to get out without waves.

3 responses to “Boekenstandaard van LP’s/ bookends of vinyl records

Leave a Reply

