wollen trui vilten tot magnetron kruik/ woolen sweater felted to a microwave warmer

DSC05075bIs het jou ook wel eens gebeurd dat je je wollen trui bij de gewone was hebt gedaan en dat je trui begon te vervilten?
Mij wel, regelmatig zelfs. En dat bracht mij op het idee om eens te kijken of ik oude wollen kledingstukken ook echt kon vervilten in de wasmachine om daar wat leuks mee te freubelen.

Did it happen to you: that you put your wool sweater in the laundrymachine with the normal laundry.
For me the end result was a felted sweater instead of a woolen sweater. But it gave me the idea to see if I could make fun things with felted sweaters.

DSC05076bAls test heb ik twee wollen truien gekocht bij een tweedehands / kringloop winkel.
Vilten doe je door de wrijving en een heleboel zeep.
Deze truien heb ik daarom in de wasmachine gewassen op een normaal bont programma, maar met drie keer de normale hoeveelheid zeep EN 3 tennisballen erbij.
De truien kwamen er een stuk kleiner en prima vervilt uit.

DSC05063bDe truien heb ik vervolgens verknipt tot het model van een kruikje.
Daarna heb ik de randen aan elkaar genaaid.
Ik heb op dit punt een klein beetje gesmokkeld, ik heb eerst de randen met stoflijm vastgeplakt, zodat het naaien iets makkelijker werd.
Ook het decoratie hart heb ik met lijm vastgeplakt.
Het kruikje heb ik gevuld met een katoenen zakje met rijstkorrels. Een hittepit dus.
Je kan ook kersenpitten, druivenpitten of speltkorrels gebruiken. Kersenpitten houden de warmte het beste vast, door hun grootte.
Het geheel doe ik zo’n 50 seconden in de magnetron en het blijft minimaal een half uur heerlijk warm.

Tips:
– Je moet even in de labeltjes kijken of een trui geschikt is voor vilten. Een trui moet minimaal 70% wol bevatten en moet alleen voor handwas geschikt zijn.
Wol kan voorbehandeld zijn, waardoor het wel in de gewone was kan en niet vervilt. Let daar dus op.
– Als je de vervilte wol wilt gebruiken voor magnetron-kruikjes, zorg dan dat je 100% wol gebruikt. Polyester kan gaan smelten in de magnetron door de hitte.
– Het vervilten kun je testen door een klein stukje in te knippen. Als er geen draadjes meer ontstaan bij het knippen, is het goed vervilt, anders moet het nog een keer de wasmachine in.

Nadat dit project gelukt is, wil ik eigenlijk een deken gaan maken van lapjes vervilte stof.
Maar dat vergt een heleboel stof.
Dat wordt dus vrienden en familie vragen naar oude wollen truien en vesten  en een hoop tweedehandswinkels aflopen.

DSC05073bAs a test, I have two wool sweaters purchased at a thrift store.
Felting is done by the friction and a lot of soap.
I therefore washed the sweaters in the laundry machine on a normal program. But with three times the normal amount of soap AND 3 tennis balls
.
The sweaters were a lot smaller and fine felted.
I then cut the sweaters in model and sewed the pieces.
At this point, I have smuggled a bit. I first glued the sidse of the pieces with fabric glue, to make the sewing easier. And the decoration heart I stuck with glue.

I filled the warmer with a cotton bag with rice grains.
You can also use cherry stones, grape seeds or spelt grains instead. Cherry-stones hold the heat best, because of their size.

I put the warmer in the microwave for about 50 seconds and it remains warm for at least a half-hour.

tips:
– You need to look at the labels to see if a sweater/ jersey is suitable for felting. A sweater must be at least 70% wool and should only suitable for hand wash.
Wool can be treated, so it can be washed in the laundry machine and will not felted.
– If you want to use felted wool for microwave warmers, make sure you use 100% wool. Polyester can melt in the microwave because of the heat.
– You can check if the fabric piece is felted by cutting a small piece. If wires occur, it is not felted properly so you have to wash it again.

After this successful project, I really want to make a blanket of patches felted fabric.
But that requires a lot of fabric.DSC05079b

top-10-Project-300-thecsiproject_com_42

One response to “wollen trui vilten tot magnetron kruik/ woolen sweater felted to a microwave warmer

Leave a Reply

